Intervju med Marilisa Allegrini

Vin med anor

Allegrini har vinmakaranor som daterar ända till 1630. Idag drivs det framgångsrika familjeföretaget i sjätte och sjunde generation av vinmakaren Franco och hans syster Marilisa tillsammans med deras framlidne broder Walters dotter Silvia. De har tillsammans tagit över arvet efter den legendariska vinmakaren och utvecklaren av Valpolicella, Giovanni Allegrini.

Allegrinis vinportfölj innehåller en samling fantastiska produkter med hög kvalitet och personlighet. Baserat i Fumane i vinområdet Valpolicella i nordöstra Italien har Allegrinis viner gjort sig ett namn över hela världen. Familjens framgång ligger inte bara i dess högkvalitativa viner utan också i deras välrenommerade gästfrihet på sina fantastiska gårdslägen och kanske främst genom sin karismatiska ledare och ambassadör, drottningen av Amarone, Marilisa Allegrini.

Under ett par intensiva dagar i början av april förra året besökte Marilisa oss på vårt huvudkontor. Vi inledde vårt samtal med att gå några år tillbaka i tiden, till introduktionen av Amarone i Sveriges avlånga land för dryga 30 år sedan.

1983 exporterade Allegrini sin första order till Sverige, via vårt tidigare företagsnamn Enosvezia, kommer du ihåg vilket vin det var och hur mottagandet i Sverige såg ut då?

”Det var vårt Amarone-vin och jag kommer ihåg att jag blev väldigt överraskad av volymen på ordern. Jag tror att vi då producerade cirka 20 000 flaskor av vår Amarone och ordern till Sverige var en tredjedel av vår produktion. Att en sådan liten marknad, rent befolkningsmässigt, skulle kunna beställa en så stor mängd var helt otroligt för oss. Jag tror ordern kom från Systembolaget direkt men togs in via Enosvezia och som jag ser det var det startskottet för populariseringen av Veronesevin. Mottagandet var nog inte en omedelbar succé, men långsamt började det växa och det var en bra start för Allegrini i synnerhet och för Amarones distribution i Sverige i allmänhet”.

Hur kommer det sig att ni, efter ett litet uppehåll, till slut valde att återigen sammarbeta med Enjoy Wine & Spirits?

”Först och främst för att familjen är en mycket viktig del för oss och vi ser Enjoy som ett företag som delar den ideologin. Enjoy är också en mycket viktig aktör på den svenska distributionsmarknaden av vin och vi behövde förnya oss. Vi tror också på möjlighet att kunna arbeta med högkvalitativa livsmedel, främst italiensk mat, tillsammans med Zeta och Di Luca-familjen. Det är för oss en perfekt bas för att utveckla lojala kunder för vårt varumärke då helheten av vin och matupplevelser är en så stor del av Allegrini”.

Hur ser familjens uppgifter ut runt vingården idag, vem gör vad? Vilka olika roller har du och har din roll förändrats mycket sedan din första dag i företaget?

”Ja, min roll har verkligen förändrats i takt med att företaget har vuxit. I början, när min far fortfarande satt vid rodret, var jag den enda på kontoret, jag reste och spred ordet om våra viner och jag tog också hand om alla besökare som besökte våra vingårdar. Min roll idag är att utveckla och få företaget att växa. Jag fattar beslut på alla områden, från att anställa kompetent personal till att upprätthålla vår attraktiva, gästvänliga och generösa inställning inom varumärket. Min bror är huvudsakligen involverad i produktionen och min brorsdotter jobbar med marknadsföring och vår gästverksamhet. Som familjeföretag finns det både fördelar och nackdelar, men jag föredrar det här sättet”.

Hur började du arbeta inom familjeföretaget, var det en självklarhet eller gick du en annan väg innan du hamnade där du är idag?

Jag ville inte jobba med vin, det var utstakat för mina bröder. Min dröm var att bli läkare men min far satte stopp för de planerna ganska snabbt. Hans intuition sa honom att jag en dag skulle leda företaget och visste att om jag följde min läkardröm skulle jag aldrig komma tillbaka. Vi fick helt enkelt göra en kompromiss och jag utbildade mig och jobbade under fem år som sjukgymnast. När jag kom tillbaka till familjen saknade jag all erfarenhet inom företagande men jag lärde mig snabbt. Den känsla av passion och övertygelse som min far och mina bröder delade för företaget och produkten, var det enkelt för mig att känna positiv energi inför framtiden”.

Allegrini är ett företag med stark familjetradition, berätta gärna något vi inte normalt får höra ur er historia.

”Vår familj har alltid bott i Valpolicella, jag representerar den 6:e generationen och vi är en familj med tradition. Vi har alla gemensamt att vi är mycket nyfikna och vi delar en drivkraft att förbättra och utveckla våra vingårdar och fastigheter. Vi, jag och min bror, följer i vår far Giovannis fotspår. Jag är väldigt stolt över min fars bedrifter och hans intuition att gå sin egen väg för att utveckla vinet i Valpolicella. Han var en mycket gästvänlig man, något som vi också lärt oss av. Min fars ledord var att när det kommer till kvalitet, kan man aldrig bli riktigt nöjd nog”.

Din far Giovanni har betytt mycket för vintillverkningen i Valpolicella, vad exakt gjorde han annorlunda som blev så framgångsrikt?

”Min far var en av få vinproducenter som såg den verkliga kvalitetspotentialen i Valpolicella. Han var mycket stolt över sitt hemland och hemstad och han var helt säker på att den geografiska placeringen och egenskaperna i marken var lämpat för riktigt bra vin. Han trodde på sin mark, utvecklade användandet av lokala druvor och tillämpade nya metoder för vinifiering. Min far räknas som en av pionjärerna för den nya generationen vinmakare i området och anses idag som en av de viktigaste personerna för utveckling och återfödelse av vin i Valpolicella”.

Dina officiella framträdanden, provningar och föreläsningar är alltid väldigt entusiastiska och uppskattade. Hur mycket av din tid lägger du på denna typ av evenemang och hur bedömer du dess vikt när du representerar, nästan lever varumärket?

”Dessa evenemang är en ganska stor del av vad jag gör när jag reser i jobbet. Jag tycker det är väldigt viktigt att få en direkt kontakt med konsumenten för att uttrycka vad vi gör. På detta sätt har jag blivit vår ambassadör för Allegrini och när jag talar om vårt företag väljer jag alltid att också tala om Valpolicella och Italien. Jag är väldigt stolt över mitt land och min vinproducerande region och jag tror på att sätta Allegrini i ett tydligt kontext är mycket viktigt. Jag tycker också att det är generöst att främja området eftersom jag på så sätt marknadsför alla andra producenter från Valpolicella. Min uppgift är att kommunicera, inte bara om mitt företag, utan också om hela vår region för människor att komma besök och uppleva vad vi är så stolta över. Vi har en stor tro på på idén om kundvård och jag vet att det kommer att återspegla företagets resultat i slutändan”.

Efter Amarone-boomen i Skandinavien, kanske också i övriga världen, hur skulle du beskriva utvecklingen och mottagandet för Amarone hos den italienska konsumenten? Är Amarone ett erkänt och uppskattad vin i Italien och vilken typ av mat väljer den Italienska konsumenten till?

”Den inhemska marknaden är ganska begränsad från hela produktionen på grund av den stora exportvolymen. I Italien har vi många viktiga vinproducerande regioner så konsumerandet sker ofta på lokala grundvalar. Amarone har i viss mån en högre efterfrågan i Italien nu än tidigare. Jag tror primärt att det beror på att den italienska konsumenten har hittat och efterfrågar den mer moderna Amarone-stilen framför den äldre klassiska stilen. Den moderna är lämpligare till mat medan den äldre stilen framförallt ansågs vara ett dessertvin. Den moderna Amaronen passar bra med de flesta former av rött kött och i Italien parar vi helst det med nöt”.

Vilket är ditt favoritvin i Allegrinis portfölj och vilken mat skulle du föreslå att para det med?

”Jag har två favoriter, den ena är vår Amarone förstås och den andra är La Poja. Jag tycker om framförallt om processen för Amarone. La Poja är däremot ett unikt vin som kombinerar en fantastisk struktur och koncentration, likt Amarone, men med utsökt elegans. Det är väldigt svårt att hitta ett vin så rikt och koncentrerat med kropp, intensitet och elegans och enligt mig representerar  

La Poja denna typ av vin. Min smak är utbildad på viner som är gjorda av torkade druvor, och jag tror verkligen att Amarone är en av de bästa, säkerligen topp 10 bland världens bästa vinappellationer. Till min La Poja älskar jag en hemlagad gryta på kalvkind som fått puttra i timmar på låg temperatur med en sås av grönsaker och skvätt rött vin”.

La Poja har en ganska unik flaska medan övriga är mer klassiska buteljerade, finns det en historia bakom det?

”När vi började producera La Poja ville vi att det skulle bli Allegrinis ikonvin. Formen på flaskan skulle uttrycka det faktum att vinet är intressant och unikt. Vi använder fortfarande den ursprungliga flaskan från 1983, som både är en estetiskt vacker flaska och som tydligt signalerar prestigen hos vinet. På gården La Poja växer mycket höga cypresser och flaskan blev lite en symbol för dem. För Amarone använder vi den klassiska bourgogneflaskan, dels för att det var bestämt från början och dels för att vi också tycker den lämpar sig bäst för Amarone-vin. Alla övriga har bordeauxflaskor och vi vill helst inte blanda upp det för mycket”.

Du har en lång och framgångsrik relation till Sverige, är det endast yrkesmässigt eller också privat?

”Jag har flera goda vänner i Sverige sedan många år, de flesta av dem är i vinindustrin på ett eller annat sätt. Människor är i allmänhet mycket vänliga i Sverige och jag har alltid accepterats här på ett mycket positivt sätt. Svenska folket älskar dessutom Italien, något som jag naturligtvis också tycker är mycket viktigt. Ni är ett väldigt nyfiket folk som älskar kultur och konst, intressen som jag delar med många av mina svenska vänner. Jag älskar den svenska naturen och eftersom jag älskar segling finner jag skärgården helt bedårande vacker”.

Vilken är din favoritplats på jorden?

”Eftersom jag gillar att resa har jag sett många olika platser och det finns platser som jag gillar att komma tillbaka till. Jag älskar att åka till fjärran platser och upptäcka nytt. Men om jag kan bara nämna en plats, kommer det att bli min hemstad Verona. Det är en vacker plats och där finns verkligen allt även om det är en liten stad. Vi har nära till sjön, nära till bergen och staden är som ett levande vackert friluftsmuseum. Folk är mycket vänliga och atmosfären är vibrerande”.

Vad gör Allegrini för att bevara vår Moder Jord?

”Jag tycker det är allas ansvar att hålla miljön och världen så sund som möjligt. Allegrini arbetar sedan många år med hållbarhet på våra gårdar och i alla led av vår produktion. Vi anser att varje litet steg vi kan ta mot en bättre miljö är viktigt. Allegrinis policies för miljöhantering går hand i hand med mina personliga tankar om socialt och miljömässigt ansvar och min tro på bevarande av våra kulturella arv”.

Allegrini och konst är något som går hand i hand. Ni har en specialutgåva av vinet La Grola designad av en konstnär och ni har ett samarbeten med Hermitage Museet i Sankt Petersburg  samt ett partnerskap med Guggenheim Museet. Berätta gärna lite om dina idéer och visioner för att stödja konsten?

”Det är mycket mer vad konst har att ge till oss än vad vi ger till konst. Vi tror på vår uppgift att skydda vårt världsarv och genom att exempelvis köpa Villa della Torre såg vi till att vi gör något viktigt för bevarandet av vår kultur. Viss del av vår vinst läggs undan för stödjande av konst”.

Ni är kända för er gästfrihet. Vad kan våra läsare förvänta sig av ett besök på era vingårdar och Palazzo della Torre?

”När folk besöker oss vill vi att att de uppfylls av vår familjära atmosfär. Vi vill visa vår estetiska anda och vi är mycket stolta över våra vingårdar som nästan känns som vackert anlagda trädgårdar. Palazzo della Torre är en välbevarad äkta italiensk renässansvilla och där vill vi bjuda på en helhetsupplevelse med mat och vin i en unik atmosfär som vi tror är ett minne för livet”.

Du representerar också Le Donne del Vino som är ett organ för kvinnor i vinindustrin. Vad är din personliga engagemang och hur tror du att arbetet påverkar kvinnors situation i vinbranschen?

”Jag är en del av styrelsen och det är mycket trevligt när vi träffas allihop. Vi delar våra erfarenheter utan svartsjuka och vi lär oss mycket av varandra. Jag tror känsligheten som kvinnor har är viktigt för ledarskap i företag och jag tror verkligen kvinnor är bättre lämpade för marknadsföring och relationer. Kvinnor är bundna att ta hand om och hantera sina familjer och detta hjälper att förstå och driva företag på ett bättre sätt. Le Donne del Vino är ett nätverk för stöd och utveckling för kvinnor i vår bransch”.

Skulle du vilja dela med dig om några eventuella framtidsplaner eller utvecklingsidéer för Allegrini?

”Som du vet är inte Allegrinis portofolio så särskilt stor när det kommer till antal produkter, vilket också är en av anledningarna till Allergins framgång. Vi fokuserar på specifika produkter och har en tydlig filosofi bakom detta. Som det ser ut nu har vi tre DOC viner och tre vingårds viner, så jag vet ärligt talat inte om vi kommer att expandera i nuskedet. Det är viktigt för oss med produkter som har synergi, mångfald och en tydlig personlighet. Om vi ska göra något nytt i framtiden kommer det att bero på om vi förvärvar ny mark och nya lägen. Vad jag dock vill göra med bolaget är att precisera vårt sätt marknadsföra oss med vår gästfrihet och hela upplevelsen av våra vingårdar”.


På omslaget

Omslaget till senaste numret av världens största och ledande vintidning, amerikanska Wine Spectator, pryds av ingen mindre än ”drottningen av Amarone”.

Det är första gången en italiensk kvinnlig vinprofil, tillika vinhusägare, är på omslaget till denna prestigetidning.

Mer läsning

Alsnögatan 11, 116 41 Stockholm

Tel: 08-556 947 00

E-post: info@enjoywine.se