Nicolas Feuillatte – Om fransmännen får välja

Nicolas Feuillatte har på kort tid blivit Frankrikes och ett av världens mest sålda champagnemärken. Bakom framgångarna stod två visionärer som ville skapa en kvalitetschampagne för den breda massan.

Nicolas Feuillatte

Champagne är världens mest mytomspunna vin. En dryck som i århundraden varit en symbol för lyx och rikedom. Som ständigt druckits av sin tids kungligheter och celebriteter. Därför är det lite märkligt att Frankrikes idag mest sålda champagnemärke – Nicolas Feuillatte – också är ett av de yngsta, grundat 1976. Framgångssagan är synonym med mötet mellan två män – Nicolas Feuillatte och Henri Macquart – som hade det gemensamma målet att skapa en kvalitetschampagne för den breda massan. Men vilka var då dessa två visionärer?

Nicolas Feuillatte (1926–2014) var en av de många européer som direkt efter andra världskriget sökte lyckan i USA. Han fann den och kom att bli den ledande importören av afrikanska kaffebönor i landet. Om kvällar och helger levde han jetsetliv i New York och spelade golf med Onassis och Kennedys. När hans pappa hastigt gick bort på 1960-talet blev Nicolas ägare till en vingård i Bouleuse, en by i Ardre Valley nära staden Reims i västra Champagne. 1976 – knappt 250 år efter Moët & Chandon och Taittinger – började Nicolas Feuillatte producera egen champagne som kom att uppskattas av hans vänner bland gräddan på Manhattan.

Redan ett decennium senare (1986) var hans champagne en av de tio mest importerade champagnerna i USA. Samma år träffade Nicolas Feuillatte en partner med liknande vision och höga ambitioner, Henri Macquart (1914–2005). Macquart hade på 1970-talet fått odlare i regionen att gå ihop i ett kooperativ för att säkra försäljningen av sina druvor. Denna idé föddes efter den rikliga druvskörden 1970, vilket medförde betydande problem med överfyllda lager för de mindre vinbönder.na. Henri Macquart fick dem att skapa en gemensam druvlagringsanläggning. 1972 grundades Centre Vinico.le de Champagne, i hjärtat av Côte des Blancs.

1986 förvärvade det framåtriktade kooperativet Centre Vinicole de la Champagne varumärket Nicolas Feuillatte. Sedan dess har varumärket fortsatt den internationella tillväxten. Nicolas Feuillatte är idag Frankrikes mest sålda champagnemärke och volymmässigt världens tredje största producent, bakom Moët & Chandon och Veuve Clicquot.

Men även om drivet och passionen hos två visionärer har skapat varumärket så är det upp till de 4500 bönderna i kooperativet att leverera bra frukt och upp till vinmakarna att lyckas förverkliga ambitionen om ett tillgängligt vin för massorna som andas lyx och exklusivitet.

Guillaume Roffiaen, chefvinmakare på Nicolas Feuillatte sedan 2017, menar att de stora framgångarna bygger på det kollektiva engagemanget och solidariteten från kooperativets alla odlare runt om i hela regionen som tillsammans levererar druvor av högsta kvalitet.

”Champagne är en viktig del tillsammans hsta kvalitet av alla våra liv. Drycken delas och av druvorna Chardonnay, uppskattas överallt. Utöver alla sociala konventioner symboliserar vår champagne frihet, en bubbla i taget”, säger Guillaume Roffiaen.
Det faktum att druvor levereras från i stort sett alla byar i regionen med ett omsorgsfullt urval av premier cru- och grand cru-byar skapar den subtila blandningen som ger Nicolas Feuillatte balans, finess och fräschör.

Chefsvinmakaren Guillaume Roffiaen menar också att reserve-vinerna, vin som sparas från tidigare årgång.ar, spelar en central roll i den kreativa processen hos Nicolas Feuillatte. ”Reserve-vinerna skapar våra framtida cuvéer. Vi förvarar dem med varsam hand i våra källare och de representerar ryggraden, visionen och konsekvensen i våra viner. De är en ovärderlig ingrediens och krydda som kommer att stödja vinets aromatiska och strukturella potential från ett visst år”, säger Guillaume Roffiaen.

Nicolas Feuillatte Brut Reserve
Nicolas Feuillatte Brut Reserve

Nicolas Feuillatte

Champagne Nicolas Feuillatte grundades 1976. Tio år senare kte kooperativet Centre Vinicole de la Champagne varumärket. Nicolas Feuillatte är idag Frankrikes mest sålda champagnemärke och volymmässigt världens tredje största Champagne-producent.

Hur mycket Champagne dricker fransmännen?

Fransmännen drack 2,68 flaskor champagne per person och år, enligt Champagne-organisationen CIVC:s statistikbulletin 2012. Svenskarna drack 0,24 flaskor champagne per person och år.

 

 

Se all vår Champagne från Nicolas Feuillatte

Mer läsning

Kilchoman 9th Edition

Kilchoman 100 % Islay 9th Edition – 300 flaskor kommer till Sverige   Kilchoman 100 % Islay 9th Edition är en helt unik Single Malt Whisky som Kilchoman är ensamma om att…

Nyheter

Nyheter i oktober

Oktober har anlänt och med den en hel drös med härliga viner för höstgrytorna och skogens all svamp. Det blir stort fokus på norra Italien där vi kan presentera ett sprakande härligt…

Alsnögatan 11, 116 41 Stockholm

Tel: 08-556 947 00

E-post: info@enjoywine.se

På den här webbplatsen förekommer information om och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Du måste ha fyllt 25 år för att besöka den. När du bekräftar att du är 25 år eller äldre godkänner du också att webbplatsen använder cookies. Välkommen!