- Skruvkapsyl
- Ekologisk

Härligt kryddig doft med inslag av körsbär, lakrits, kanel och muskot. Stor bärig och kryddig smak med inslag av körsbär, slånbär, muskot och med ett härligt lite örtigt avslut.
Pizza, pasta och klassisk bolognese
2018
2 gram/liter
Sangiovese 100%
Vinet är gott att dricka nu.
22467
Antal kolli 12 st
Art. nr. Martin & Servera 760629
Art. nr. Menigo 727708
Pris (exkl. moms) 84 kr
FAMIGLIA PICCINI lever i och är verksamma i hjärtat av Chianti och deras historia börjar 1882 då Angiolo Piccini med endast 7 ha började framställa vin. Idag är det 4e generationen Piccini, [...] Läs mer
Vårt mål med varumärket Piccini är att producera innovativa viner och kvalitetsviner som kan uppskattas över hela världen
Familjen Piccini har med sin långa erfarenhet av vinproduktion i hjärtat av Toscana satt sin orangea färg på området. De är i dag ett av de mest dynamiska och innovativa italienska vinhusen vars viner återfinns runt om i världen.
Toscana med sina böljande kullar med vajande cypresser, vinrankor i oändliga rader och dofter av lavendel och rosmarin är för många sinnebilden av den perfekta italienska upplevelsen.Familjen Piccini har bott och arbetat i hjärtat av Chianti sedan slutet av 1800-talet. I dag är familjen en av de 25 största vinproducenterna i Italien och vinerna återfinns runt om i hela världen. De har dessutom lyckats sätta en viss orange prägel på sina hemtrakter. Men vägen dit har inte varit spikrak.
Historien började 1882 med Angiolo Piccini som då startade ett litet familjeföretag. Han gjorde vin under devisen ”det är inte hur mycket vin vi gör, utan hur mycket passion vi lägger ner i vårt arbete”.
Än i dag lever devisen genom syskonen Mario och Martina, familjens fjärde generation som tagit Piccinis viner långt utanför Toscana och styr vinhuset och vinerna framåt.
2001 kom vinhusets stora genombrott i och med lanseringen av Chianti Orange, Piccinis flaggskeppsvin, som i dag säljs i över 80 länder.
Det sägs att den karaktäristiska orangea etiketten blev just orange efter att syskonen Mario och Martina Piccini medlat fram en kompromiss mellan sina olika visioner för etiketten; brodern Marios röda och systern Martinas gula. Hur som helst, resultatet blev enastående orange som stack ut i mängden, en spektralfärg som gav balans, välkomnande och värme till vinerna.
”Chianti Oranges framgång fungerade som en trampolin och gjorde det möjligt för oss att fokusera på andra produkter som representerar det bästa av både toskansk och italiensk vinframställning”, säger Mario Piccini.
I det här avsnittet blir det fullt fokus på Chiantiviner. Gäst hos Thomas är Stefan Moerker som vill veta mer om de olika typerna av Chianti och hur de skiljer sig i smak. Vi får också veta historien bakom de klassiska bastflaskorna…och vad innebär egentligen DOCG-klassificering av vin?
Enjoy!
På den här webbplatsen förekommer information om och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Du måste ha fyllt 25 år för att besöka den. När du bekräftar att du är 25 år eller äldre godkänner du också att webbplatsen använder cookies. Välkommen!