fbpx
Öppna meny
18 oktober, 2017

Inför S.Pellegrino Young Chef: Tom Sjöstedt

Tom Sjöstedt är en av jurymedlemmarna, som ska hitta världens nya mästerkock i S.Pellegrino Young Chef. Hur tänker han inför tävlingen och vad är hans egen matfilosofi?

Linda Folkesson

Dela på Twitter Dela på Facebook

Att sitta i juryn för en tävling med unga kockar måste vara spännande. Vad letar du efter i deras presentationer?

För det första är det spännande att få äta någon annans mat och fundera kring personens tankar och idéer. Det är väl egentligen det jag letar efter också. En tanke med det som serveras, gärna med en modern idé och att rätten är välkomponerad.

Du har ju själv tävlat och vunnit på absolut elitnivå. Vad var det allra svåraste momentet i tävlandet?

Det stora arbetet ligger innan själva tävlingen, att komma fram till sin tävlingsrätt och bestämma att ”Det här kört jag på”.

Vilka råd skulle du vilja ge de unga kockarna i S.Pellegrino Young Chef?

Träna, utveckla rätten, var säker på att smakerna sitter och kom väl förberedd.

Hur förbereder du dig som jurymedlem?

Läser in mig på recepten och försöker förstå kockarnas tankar. Eftersom det är en internationell tävling med kockar från olika länder, är det en utmaning för mig. Stilar, råvaror, tankar och smak skiljer sig ju en del från land till land.

Vilka råvaror jobbar du helst med?

Grönsaker av alla slag, det är mest intressant och roligast.

Lilla Ego har ju blivit en riktig raket på Stockholms krogscen. Hade ni förväntat er en sådan direkt succé?

(skratt) Nej, absolut inte. Den som gör det lider av ordentlig hybris.

Hur jobbar ni med kombinationen vin och mat på Lilla Ego?

Vinet och maten ska vara bra i sig. Man äter det man gillar och dricker det man gillar, så enkel är devisen. Men så klart jobbar vi med att kombinationerna ska vara genomtänkta och ge en bra helhetsupplevelse.

Vilken vin- och matkombination tycker du är den allra främsta?

Vi skippar vinet. Matjessill och en kall öl. En riktig ljus lager.

På den här webbplatsen förekommer information om och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Du måste ha fyllt 25 år för att besöka den.

Välkommen!