Vinprovning enligt forskare

Neuroenologi, ett sätt att träna din hjärna.

Neurovetenskapen påvisar att vinprovning engagerar våra hjärnor mer än något annat mänskligt beteende, och det handlar om hur vi skapar smaker till vår minnesbank.

En hjärnforskare på Yale har äntligen gett oss vinnördar en livboj. I den nyligen publicerade boken, Neuroenology: How the Brain Creates the Taste of Wine, argumenterar Gordon Shepherd att vinprovning stimulerar hjärnan mer än aktiviteter som ex. att lyssna på musik eller att lösa komplicerade mattetal.

Vinprovning och beskrivning av vinet engagerar större del av vår hjärna än något annat mänskligt beteende, enligt Shepherd. Hans senaste bok – en oenologisk förlängning av sin tidigare publikation, Neurogastronomy: How the Brain Creates Flavor and Why It Matters – går verkligen på djupet och med extrem detaljrikedom förklarar allt från flytande dynamik i hur vin manipuleras i våra munnar, från effekten av dess utseende, lukt och munkänsla, till hur våra hjärnor bearbetar och beskriver den informationen.

Den kanske mest komplexa delen av vinprovning, en av Shepherds centrala punkter är också undertexten till hans bok, argumentet om att när vi dricker vin är våra hjärnor i behov av att skapa de smaker som vi kan njuta av.

”Man kan kan använda analogin om färg här,” säger Sheperd. ”Objekt vi ser har inte färg själva, men ljuset träffar dem och studsar mot våra ögon och när det ljuset träffar våra ögon aktiverar det ett system i hjärnan som skapar färg från de olika våglängderna. På samma sätt har molekylerna i vin ingen egen smak eller doft, men när molekylerna stimulerar våra hjärnor, skapar hjärnan smak på samma sätt som den skapar färg.”

Något att fundera på vid nästa glas vin kanske?

Källa: https://www.coastalliving.com/

Mer läsning

Nyheter

Nyheter i mars

Äntligen kommer våren och trots hot om pandemier, stormar och överrumplande snöanfall så är ljuset tillbaka, solen börjar värma och det knoppas i det som snart ska bli omhuldande grönska. Med våren…

På den här webbplatsen förekommer information om och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Du måste ha fyllt 25 år för att besöka den. När du bekräftar att du är 25 år eller äldre godkänner du också att webbplatsen använder cookies. Välkommen!