fbpx
Öppna meny
8 januari, 2018

Alkohol & träning – med Charlotte Karlsson

Hur tänker landslagsmeriterade löpcoachen, hälsoinspiratören och entreprenören Charlotte Karlsson kring alkohol och träning? Vår miniserie där olika träningsprofiler, tidigare Petter och Petra Månström, ger sin syn på balansen mellan alkohol och träning och ger värdefulla träningstips fortsätter.

Linda Folkesson

Dela på Twitter Dela på Facebook

Så hittar Charlotte Karlsson balansen mellan alkohol och träning

Hur hittar du balans mellan alkohol och träning?
Jag älskar känslan av att komma hem från ett tufft träningspass och ta ett bättre glas vin med min sambo samtidigt som vi lagar en god middag. Det handlar om att njuta av livet! Jag är inte mycket för förbud utan jag tycker att man ska äta, dricka, träna och röra på sig i den mängd man mår bra av. Jag tror på att lägga till bra vanor istället för att stryka dåliga. De bra vanorna kommer att vinna i längden.
Vilka är dina bästa råd till de som vill börja träna?
Gör träningen till någonting kul och börja inte för hå När du kickar igång träningen tycker jag att det är viktigt att alla passen känns sköna och roliga. Det bästa är om du kan komma hem från passet och känna; ”det här var ju kul – det vill jag göra imorgon”. På så sätt skapar du ett sug och på sikt även rutiner.
Val av aktivitet spelar mindre roll, allt som har med rörelse att göra är bra. Många fastnar för löpning för att du kan springa överallt, det kräver nästan ingen utrustning, är tidseffektivt, ”rensar huvudet”,  är konditionsgivande och bra förbränningsträning. Ett tips till dig som vill börja springa är att börja med korta rundor (ca 30 min) där du varvar gång och löpning. Förkorta successivt gåtiden och förläng springtiden. Till slut kan du förlänga hela passet.
Det viktigaste är ATT du rör på sig, inte VAD du gör. ALL träning och rörelse är bättre än ingen.
Vad har du för träningsutmaning 2018?
Jag vill springa EM i Berlin på marathondistansen, så till att börja med kommer jag att boka in ett kvallopp någon gång i mars/april. Eventuellt blir det Milano Marathon som jag har sprungit tidigare.

Fördjupning

”Det råder förmodligen delade meningar om huruvida träning och alkohol går ihop, men en sak är säker; många gillar att träna och många gillar att dricka alkohol. Jag är en av dem som gillar båda och jag ser därmed ingen poäng med att utesluta det ena eller andra.”
På sin blogg på healthyliving.se vidareutvecklar och fördjupar Charlotte sina tankar kring alkohol och träning. Läs!

Vem där?

Senare i veckan tar vi pulsen på långdistanslöparen och träningsgurun Anders Szalkai.

På den här webbplatsen förekommer information om och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Du måste ha fyllt 25 år för att besöka den.

Välkommen!