Italien

Fontanafredda Barolo Serralunga d’Alba

289 kr
Typ Ursprung Volym Alkoholhalt
Rött vin, Stramt och nyanserat 750 ml 14%
Fast sortiment

Smakbeskrivning

Fyllighet
Strävhet
Fruktsyra

Smakbeskrivning

Karaktär

Stor, elegant, nyanserad och inbjudande doft med karaktär av mogna körsbär, nypon, rosor, fat, viol och örter. Smaken är fyllig med bra syra, kraftiga tanniner och karaktär av körsbär, skogshallon, tranbär, kryddor, nypon, tobak, läder och fat. Lång nyanserad eftersmak.

Gott till

Passar till eleganta och smakrika kötträtter av vilt eller nöt, samt till pasta med tryffel.

Passar till

Fakta

Förslutning

Naturkork

Årgång

2015

Sockerhalt

1.5 gram/liter

Druvor

Nebbiolo 100%

Lagring

Kan lagras i 15 år.

Artikelnummer

2305

Producent

Fontanafredda

För restaurang

Antal kolli 6 st

Art. nr. Martin & Servera 674895

Art. nr. Menigo 724908

Pris (exkl. moms) 295 kr

Om producent Fontanafredda

FONTANAFREDDA grundades 1858 i Serralunga d’Alba av den förste Kungen av Italien, Vittorio Emanuele II. Efter finanskrisen på 1920-talet såldes Fontanafredda till banken Monte dei Paschi di Siena 1931. Entreprenörerna Oscar Farinetti [...] Läs mer

Det var spännande tider med konflikten mellan traditionalisterna och modernisterna, som kom att kallas Barolo Boys, men det var också farliga tider

Piemonte i nordvästra Italien är hyllat av vinentusiaster världen över. Producenten Fontanafredda är idag en av de starkaste representanterna för detta fantastiska vinområde.

På 1980- och 90-talet bröt en grupp unga modernistiska vinmakare i Barolo i Piemonte upp och gjorde uppror mot föräldragenerationen. Barolo var inget känt område bland vanliga konsumenter och de ville göra något nytt och mer lättsålt i samband med att de skulle ta över sina familjers vingårdar. De förändrade sättet att både vinifiera och lagra vinerna.

De ville få omedelbar avkastning, inte efter tolv år som traditionalisterna med ekonomisk stabilitet som kunde lagra sina viner.

Roberto Bruno bevittnade konflikten på nära håll. Han växte upp i en familj som gjorde vin i Piemonte, och fick 1991 efter universitetsstudierna jobb som VD på producenten Fontanafredda.

”Det var spännande tider med konflikten mellan traditionalisterna och modernisterna, som kom att kallas Barolo Boys, men det var också farliga tider. Det visade sig i slutändan bli bra och nu kan alla samarbeta på bättre villkor och stärka Barolo som varumärke”, säger Roberto Bruno.

Konflikten som en gång blossade upp mellan traditionalisterna och modernisterna har lugnat sig och idag gör man viner på mer unisona tillvägagångssätt där terroir och läge sätter stil och smak snarare än vinifieringsmetoder. Fontanafredda räknades nog som en av traditionalisterna på 1980- och 90-talet, men ses idag som en viktig och nytänkande producent i Langhe regionen i Piemonte.

LÄS HELA ARTIKELN HÄR: FONTANAFREDDA – DÄR RÄNDERNA ALDRIG GÅR UR.

Avsnitt # 24 – Vinetiketten

I det här avsnittet handlar det inte om vad som finns I en flaska utan PÅ; det blir en lektion i vinetiketter. Vad är det egentligen som kommuniceras till oss konsumenter på dem…och varför har man helt olika prioriteringar när det gäller hur man utformar dem beroende på var i världen vinet produceras?

Enjoy!

Köp här
Produktblad

Fontanafredda Barolo Serralunga d’Alba

På den här webbplatsen förekommer information om och marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Du måste ha fyllt 25 år för att besöka den. När du bekräftar att du är 25 år eller äldre godkänner du också att webbplatsen använder cookies. Välkommen!