- Ekologisk
- Vegansk

Stor, elegant, nyanserad och inbjudande doft med karaktär av mogna körsbär, nypon, rosor, kanel, och svart te Smaken är tät med frisk syra, eleganta tanniner och stor karaktär. Torkade körsbär, skogshallon, kryddor, nypon, rosor och pomerans i en härlig blandning som utmynnar i en lång nyanserad eftersmak.
Passar till eleganta och smakrika kötträtter av vilt eller nöt, samt till pasta med tryffel.
Naturkork
2019
0.02 gram/100ml
Nebbiolo 100%
Kan lagras i 15 år.
230501
EU-ekologiskt, V-label vegan
Antal kolli 6 st
Art. nr. Martin & Servera 674895
Art. nr. Menigo 724908
Pris (exkl. moms) 295 kr
FONTANAFREDDA grundades 1858 i Serralunga d’Alba av den förste Kungen av Italien, Vittorio Emanuele II. Efter finanskrisen på 1920-talet såldes Fontanafredda till banken Monte dei Paschi di Siena 1931. Entreprenörerna Oscar Farinetti [...] Läs mer
Det var spännande tider med konflikten mellan traditionalisterna och modernisterna, som kom att kallas Barolo Boys, men det var också farliga tider
Piemonte i nordvästra Italien är hyllat av vinentusiaster världen över. Producenten Fontanafredda är idag en av de starkaste representanterna för detta fantastiska vinområde.
På 1980- och 90-talet bröt en grupp unga modernistiska vinmakare i Barolo i Piemonte upp och gjorde uppror mot föräldragenerationen. Barolo var inget känt område bland vanliga konsumenter och de ville göra något nytt och mer lättsålt i samband med att de skulle ta över sina familjers vingårdar. De förändrade sättet att både vinifiera och lagra vinerna.
De ville få omedelbar avkastning, inte efter tolv år som traditionalisterna med ekonomisk stabilitet som kunde lagra sina viner.
Roberto Bruno bevittnade konflikten på nära håll. Han växte upp i en familj som gjorde vin i Piemonte, och fick 1991 efter universitetsstudierna jobb som VD på producenten Fontanafredda.
”Det var spännande tider med konflikten mellan traditionalisterna och modernisterna, som kom att kallas Barolo Boys, men det var också farliga tider. Det visade sig i slutändan bli bra och nu kan alla samarbeta på bättre villkor och stärka Barolo som varumärke”, säger Roberto Bruno.
Konflikten som en gång blossade upp mellan traditionalisterna och modernisterna har lugnat sig och idag gör man viner på mer unisona tillvägagångssätt där terroir och läge sätter stil och smak snarare än vinifieringsmetoder. Fontanafredda räknades nog som en av traditionalisterna på 1980- och 90-talet, men ses idag som en viktig och nytänkande producent i Langhe regionen i Piemonte.
I det här avsnittet handlar det inte om vad som finns I en flaska utan PÅ; det blir en lektion i vinetiketter. Vad är det egentligen som kommuniceras till oss konsumenter på dem…och varför har man helt olika prioriteringar när det gäller hur man utformar dem beroende på var i världen vinet produceras?
Enjoy!